piatok 1. februára 2013

Supreme Commander recenzia

Chris Taylor a jeho Gas Powered Games su autormi viacerych skvelych hier, no najvacsiu slavu ziskali za dnes uz archaicku Total Anihilation. Realtime strategiu ciastocne tradicneho stylu. Jej odlisnost od tradicnych strategii spocivala v inom sposobe tazby surovin, v prepracovanejsom mikromanazmente, v odlisnom strategovani a atmosfere. Chris Taylor sa po dlhsom case rozhodol svoj slavny vytvor preniest do 21 storocia. Vysledkom bol mimoriadne ocakavany Supreme Commander.

Absolutny zoom, galakticke bitky, superobrovske jednotky, megalomanske ocakavania, revolucia na poli realtime strategii. To vsetko mal byt Supreme Commander. Za par tyzdnov od jeho vydania bolo jasne, ze tieto ocakavania nenaplnil. Poznanie, ze reci Chrisa a jeho kolegov, boli len zakernym reklamnym tahom, bolo trpke. No zdanie niekedy klame, a az paradoxne vyznievajuca skutocnost, ze vsetko co Chris Taylor nasluboval v hre aj naozaj je, zamrazila mnohym pesimistom skodoradostny usmev na tvari. Chris je vsak schopny veci podat tak uchvacujuco, ze ich skutocna realita posobi velmi chabo. V kazdom pripade mojou ulohou je pisat o hre samotnej a zakulisne tahy prenechajme radsej Chrisovi.

Takze Supreme Commander(SupCom) je volne pokracovanie Total Anihilation a na hre je to vidiet. Hned uvodna obrazovka vsak ukaze skutocny a najvacsi rozdiel a tym je jednoznacne atmosfera gigantickych bitiek na este gigantickejsich mapach. Singelpayerova kampan prinasa moznost hrat za 3 frakcie a prezit pribehovu liniu z pohladu kazdej z nich. Nie su tu vsak ziadny zli a dobri, kazdy bojuje za to comu veri. UEF by sa dala najlepsie oznacit ako Zem a kolonizovany vesmir, cize ludia bojujuci za zjednotenie Galaxie a nastolenie spolocnych pravidiel. Cybrani su klonovane bytosti, ktore sa vymkli z pod kontroly UEF.a budu tvrdo bojovat za nezavislost. Posledna frakcia je mimozemska rasa Aeonov. Ta vznikla na troskach vyhynutej civilizacie Seraphinov a bojuje za mier. Na rozdiel od uchvacujuceho uvodneho intra je pribeh vyrozpravany prostrednictvo textovych brifingov a hlavne dejove zvraty sa deju pocas hry. Naplne misii su absolutne tradicne. Tu mate znicit radarovu stanicu, inde vyradit protilietadlovu obranu ci obsadit odlahly ostrov. Zaujimavost tychto situacii tkvie v sposobe ich podania v ramci pribehu tak aby mal hrac pocit, ze vyradenim urcitej casti zakladne naozaj donutil vodcu nepriatelskej armady k radikalnym krokom.

Je vsak na case pozriet sa na hernu stranku, na to ako vlastne SupCom funguje. Najlepsie sa to da demostrovat, ked vstupite do znameho skrimishu a po teleportovani na vybranu planetu(mapu) zacinate s jednym robotom uprostred. Vlastne ste to vy, hlavny velitel cize Supreme Commander. V okoli sa nachadzaju loziska hmoty, co je prva z dvoch surovin, ktore budete tazit. Na to potrebujete postavit na lozisku tzv mass extraktor. K nim postavite elektrarne, tie produkuju potrebnu energiu. Vtip je v tom, ze extraktory a fabrikatory produkujuce hmotu spotrebuvaju energiu. Stavba akejkolvek jednotky potom spotrebovava hmotu aj energiu zaroven. Princip je v tom, ze produkcia musi prevysit spotrebu. Prave toto tvori podstatnu cast skvelej hratelnosti SupComu. Akonahle pochopite princip zvacsovania tazby a produkcie surovin, zacnete zakladnu rozsirovat rychlejsie a rychlejsie. Postavite tovarne, obranne struktury a zaroven budujete pevnu energicku siet. A tu sa zacne ukazovat obrovska deviza SupComu a sice mnozstvo strategickych moznosti, k vykonaniu ktorych sluzia rozne radary, energeticke stity, lietadlove ponorky, ci spionazne lietadla.

Kazda frakcia vyzera sice dost odlisne a aj jednotky su casto odlisne. Aj ked sa tu najdu aj ekvivalentne, ktore ma kazda strana. Existuje tu aj akasi technicka vyspelost jednotiek, a na tej najvyssej stvrtej sa vam naskytne moznost stavat tzv experimentalne jednotky ako obrovsky pavukovod ci robot o velkosti 5 futbalovych stadionov. Pre mna osobne islo o splnenie sna o technologii, technologicky pokrocilych budovach a vyspelych jednotkach v realtime strategii, mesiace pre vydanim, ked som mal moznost vydiet gameplay video. V podstate sa mi o takejto technike ani len nesnivalo. Mate moznost stavat kdekolvek na mape a tak budovat strategicke posty, koordinovat utoky, stavat predsunute zakladne s gigantikymi artileriami. Pokrytie jednotiek je takisto kompletne, voda, zem a vzduch. Moznosti strategii su SupCome nedozierne a v tomto ide o absolutnu spicku. Vsetko podporuje absulutny zoom od detailneho pohladu na bojisko az na orbit, kde sa jednotky menia na jednoduche strategicke symboly. S hratelnostou uzko suvisi vyuzivnie klavesy Shift. Pomocou nej mozete radit prikazy velitelovi a inzinierom do radu za sebou, ci vyuzivat rozne vymozenosti ako stanovit patrolovanie jednotkam, prenechat stavanie inzinierom, koordinovat utoky po vode, vzduchu a zemi zaroven.

Graficka stranka je takisto uchvatna. Volba farieb podporuje skvelu atmosferu. Prave ta je velkou prednostou SupComu a v neposlenom rade ju dotvara aj skvely hudobny doprovod. Megalomansky pocit z galaktickych bitiek je pritomny v dostatocnej miere. V neposlednom rade je tu moznosti rodelit si pohlad na bojisko do dvoch okien. V jednej sledovat vsetko podstatne z orbitu a na druhej manazovat bitky. SupCom je hra stylova. Vzhlad jednotiek a ich roboticke odpovede na vase rozkazy tento fakt vyrazne dotvaraju.
Multiplayer je takisto fukcny a je mozne plne vyuzivat strategicke moznosti. Comu napomaha aj moznost pripojenia az 8 hracov do jednej bytky. Zaverecne hodnotenie tak musi jednoznacne odkazovat na to, ci SupCom splnil ocakavania do neho vkladane. Moja odpoved je - splnil. Ponukol absolutny zoom v gigantikych bitkach. Mnozstvo az hardcorovych prvkov v hratelnosti, to vsetko v skvelej grafike a atmosfere aka tu este nebola.

+ giganticke bitky a jednotky, absolutny zoom, uzasna technicka vyspelost jednotiek, skvela grafika a atmosfera, hratelnost, nedozierne strategicke moznosti

- obcasna neprehladnost, zaver bitiek, kedy sa vytrati strategia, prilisna dlzka bitiek, slabsia kampan

Hodnotenie